Astrolaborator

Astrologie online: iniţiere în astrologie, interpretări de astrograme, astronomie

Polemică anti-astrologică în gnosticismul primelor secole


Sferele Cereşti

Sferele Cereşti

În multe tradiţii religioase cerul, stelele, planetele sunt locuinţe ale zeilor, iar ascensiunea la cer este o călătorie în domeniile divine.

Gnosticismul creştin al primelor secole după Christos aduce o nouă viziune în care creatorul acestei lumi nu este nici zeul suprem şi nici nu este un zeu bun. În acest context s-a dezvoltat şi o polemică vie împotriva astrologiei, în sensul în care zeii astrali sunt creatorii acestei lumi. Semnele, decanii, gradele zodiacului şi cele şapte planete (planetele tradiţionale) sunt frecvent reprezentate ca Arhonţi sau stăpâni cereşti răi.

Ascensiunea la cer a sufletului rămâne şi la gnostici o doctrină centrală, dar sufletul care se ridică trebuie să treacă prin multe primejdii reprezentate de Arhonţii astrali până când va ajunge la Pleroma, sălaşul autentic al divinităţii supreme.

Una dintre primele teorii de acest fel este aceea a lui Basilide, creştin activ în Alexandria în jurul anului 120 după Chr. Conform acestuia omul are în sine un spirit transcendental şi un suflet. În timp ce spiritul transcendental rămâne nealterabil şi reprezintă divinitatea însăşi din om, sufletul reprezintă o parte mult mai subiectivă şi influenţabilă. Astfel în timpul coborârii sufletului pe pământ viciile planetare îl atacă şi se ataşează de el sub forma unui suflet temporar.

Aceeaşi teorie este prezentă şi în Apocriful lui Ioan (Cartea secretă) la care antimimon pneuma este un spirit contrafăcut, un adaos, o prelungire a sufletului, care devine astfel un intermediar între sufletul propriu-zis şi corpul material. Sufletul însuşi  este o creaţie a Arhonţilor cereşti răi (cele şapte spirite planetare).

În Pistis Sophia este relatată în detaliu formarea acestui spirit contrafăcut sau suflet temporar. Spiritul contrafăcut derivă direct din cele şapte spirite planetare şi însoţeşte sufletul în toate reîncarnările sale, fiind el însuşi o cauză a reîncarnărilor. Scopul misterelor gnostice este să elibereze sufletul de legătura lui de servitute faţă de spiritul contrafăcut.

Este posibil ca această doctrină gnostică să fii derivat din tratatul hermetic de astrologie Panaretos, care include o discuţie a gradelor sau opoziţiilor planetelor, a coordonatelor din horoscopul naşterii, unde se consideră că fiecare planetă îi va conferi subiectului principalele însuşiri de caracter. Însă gnosticii menţionează doar însuşirile negative ale planetelor.

Această doctrină a spiritului contrafăcut a devenit foarte influentă în hermetism unde s-a contopit cu ideea coborârii sufletului în lume şi a întoarcerii lui la cer. În timpul coborârii sale prin sferele planetare, sufletul primeşte de la fiecare planetă viciul specific, iar în timpul ascensiunii sufletul se leapădă de ele (Poimandres).

Ascensiunea sufletului în gnosticism poate fi mult mai complicată. Arhonţii cei răi reprezentau atât planete cât şi zodii, decani, grade, cât şi cele 365 de zile ale anului. La aceasta se mai adaugă şi multe alte nivele.

  • Bibliografie: Ioan Petru Culianu, Cult, Magie, Erezii, capitolul Ascensiune

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: